Samohybný protiletadlový raketový komplet krátkého dosahu 9K35M STRELA-10 (S-10MD/IFF, označení v NATO SA-13 Gopher) je určen k ochraně vojsk při různých druzích bojové činnosti a za pochodu před bojovými letouny, vrtulníky, raketami s plochou dráhou letu a jinými vzdušnými prostředky.
Komplet tvoří upravený pásový podvozek obrněného vozidla MT-LB, jež umožňuje překonání vodní překážky plavbou, a zbraňovou část, která se skládá ze čtyř protiletadlových řízených střel 9M37M umístěných v dopravně odpalovacích kontejnerech po obou stranách plně otočné nástavby.
Prostředek S-10MD/IFF je schopen působit na cíle v přímé viditelnosti letící maximální rychlostí do 417 m·s-1, ve vzdálenosti do 5000 m a výšky do 3500 m s pravděpodobností zničení cíle jednou raketou 0,35. Rakety se mohou odpalovat z místa, za krátkých zastávek nebo za pohybu. Raketa je samonaváděcí a umožňuje navedení na cíl ve dvou režimech. Fotokontrastním a infračerveném.
Bojové vozidlo zabezpečuje:
- zhodnocení prostoru odpálení a polohu cíle vzhledem k prostoru odpálení,
- zhodnocení a natočení odpalovacího zařízení o úhel nadběhu,
- rozpoznání vlastního letounu od nepřátelského.
Takticko-technická data vozidla:
- hmotnost: 12 152 kg
- délka: 6 900 mm
- šířka: 2 850 mm
- výška: 2 220 mm
- rychlost: 61,5 km·h-1 (maximální), 5-6 km·h-1 (při plavbě)
- obsah nádrží: 520 l
- spotřeba: 120 l na 100 km
Takticko-technická data rakety:
- hmotnost s kontejnerem: 72 kg
- délka: 2 190 mm
- hmotnost: 39 kg
- hmotnost nálože: 3 kg
- průměrná rychlost: 550 m·s-1
Bojové komplety S-10 prošly postupně několika fázemi modernizace:
- 1. etapa označena S-10M (1996-1998). Obsahovala zástavbu terminálu velitele PVK-10 (zodolněný notebook), vybavení prostředky pro datovou komunikaci ASPD/U a elektronická zařízení a snímače natočení věže.
- 2. etapa označena S-10M/IFF (1998-1999). Obsahovala integraci dotazovače vlastní/cizí, jenž byl nezbytný pro splnění požadavků kompatibility s NATO.
- 3. etapa označena S-10MD/IFF (2004-2006). Modernizace datového rozhraní a zástavba přijímače GPS.
Po poslední fázi modernizace mohl být komplet začleněn do datové komunikace s automatizovaným systémem velení a řízení palby RACCOS.
V roce 2012 došlo k další fázi modernizace, která zahrnovala výměnu počítače, zabudování dotykového displeje a upgrade softwaru. Modernizace je označena S-10M2D/IFF.