Strakoničtí vojáci zamířili do Polska na mezinárodní cvičení Tobruq Legacy

1t1.jpg
  • 4.6.2019
  • Jana Samcová

Sto třicet vojáků z 25. protiletadlového raketového pluku ze Strakonic vyrazilo o víkendu do Polska, aby se zde od pondělí 3. června zapojili do mezinárodního cvičení Tobruq Legacy 2019. Pomyslně tak završili přípravu a vstoupili do prováděcí fáze cvičení, které prověří jejich schopnosti a spolupráci s aliančními partnery v oblasti pozemní protivzdušné obrany.

kopie.jpg

Společná fotografie ze slavnostního ceremoniálu, kterým bylo zahájeno cvičení Tobruq Legacy 2019

(foto: Arthur Fontani, Luftwaffe)

Padesát kusů techniky, se kterou budou vojáci cvičit, bylo do Polska přepraveno po železnici. Vlak odjel ze Strakonic v pátek odpoledne a do polské stanice Slupsk dorazil v neděli kolem poledne. „Z důvodu probíhající rekonstrukce na trati proběhlo vyvagónování techniky v železniční stanici Slupsk. Posledních zhruba dvacet kilometrů do cílové Ustky se technika přesunula po silnici s tím, že přepravu pásové techniky nám zabezpečila polská strana,“ uvedl podplukovník Alan Dubový, velitel strakonického 251. protiletadlového raketového oddílu.

Neúprosný čas

Nakládce techniky na železnici a samotnému převozu předcházela náročná příprava. Své o tom vědí vojáci, kteří se věnují vojenské dopravě. „Nejhorší je čas, ten vždy pracuje proti nám,“ podotkla s úsměvem nadporučice Lenka Špiříková z oddělení logistiky strakonického útvaru. „Musíme shromáždit množství informací, které následně zasíláme na Agenturu logistiky do Staré Boleslavi, která pro resort obrany zabezpečuje řízení, plánování a koordinaci vojenských přeprav a přesunů na území České republiky i mimo něj,“ doplnila vojákyně.

Připomněla tím, co všechno se musí řešit, aby železniční převoz proběhl v pořádku. Příslušníci Agentury logistiky musí přesně vědět, jaká technika se bude převážet. Podle typu a parametrů vozidel se volí nejen trasa přesunu, ale i vagóny, na kterých se technika přepravuje. Jiný typ vagónů se používá pro pásovou techniku, jiný pro kolovou techniku nebo kontejnery. Stejně tak i rakety se převážejí ve speciálním železničním voze.

Mravenčí práce

Předložením požadavku v řádném termínu ale vše teprve začíná. „Od této fáze začíná mravenčí práce odboru vojenské dopravy, která v sobě zahrnuje kontrolu správnosti údajů v obdrženém požadavku, počítání vozové potřeby dle druhu techniky a vyžádání veškerých povolení a dalších formalit pro zdárné splnění přepravního úkolu. Časově nejnáročnější etapou plánování takového přesunu je výběr vhodné přepravní společnosti, který probíhá v součinnosti se Sekcí vyzbrojování a akvizic. Jedná se o desítky a desítky vyplněných žádostí, tiskopisů a dokumentů, které se rozesílají nejen po zainteresovaných organizacích v ČR, ale i do zahraničí,“ popsal náročnost přípravy podplukovník Luboš Pithard z odboru vojenské dopravy Agentury logistiky.

„Po obdržení instradace, to znamená jízdního řádu vojenského převozu z místa A do místa B, a všech povolení zpracováváme odborné pokyny k přepravě. Na základě těchto pokynů může daná jednotka zahájit  přípravu k naložení techniky a vlastní přepravu do místa určení k plnění zadaného úkolu,“ dodal podplukovník Pithard.

Část vojáků se společně s technikou přepravila do Polska po železnici, část zase letecky. Od pondělí 3. června se ale již všichni zapojili do mezinárodního cvičení Tobruq Legacy 2019, kterého se účastní celkem pět tisíc vojáků z dvaceti aliančních zemí. Jejich úkolem bude v následujících dvou týdnech prohloubit spolupráci jednotek pozemní protivzdušné obrany při ochraně vzdušného prostoru členského státu NATO. Na taktické cvičení navážou bojové střelby z protiletadlových raketových systémů, které lze z hlediska počtu účastnících se jednotek, zbraní i protiletadlových řízených střel označit jako největší střelby protivzdušné obrany v historii NATO.

Foto: autor

Autor: kapitánka Jana Samcová, tisková a informační důstojnice

Fotogalerie